18 sep: Van Bornholm naar Hamburg

Om 6.00 uur gaat de wekker. Opstaan, aankleden, inpakken, laatste doekje over dingen heen en om iets voor 7.00 uur rijden we weg. Eerst de sleutel inleveren bij Novasol en dan naar de boot naar Sassnitz, die om 8.00 vertrekt en in deze tijd van het jaar maar 1x per dag vaart. We zijn er ruim op tijd en staan tussen 95% Duitsers. Eenmaal aan boord kun je in het restaurant gaan zitten maar wij gaan in het rustige deel in de luxe stoelen zitten die je ver naar achteren kunt klappen. Klaar voor de reis van 3,5 uur.

Ik typ op mijn mobiel het blog van gisteren op mijn eigen internet, deze boot heeft geen Wifi. Als ik klaar ben en het upload, is er ineens geen verbinding meer en later blijkt dat het weg is…weer een half uur van mijn tijd weg, grrrrr.

Het is een flinke boot!

We ontbijten wat en drinken thee en koffie (dan mag je mondkapje even af, heel lekker). Dan komen er mensen precies voor ons zitten terwijl er serieus nog 50 rijtjes van 3 stoelen vrij zijn. Ze klapt de stoel helemaal naar achteren en vraagt in het Duits of ik er last van heb… Ik keek haar in shock aan…Huub zei ” I don’t understand why you have to sit here when there are 50 free rows. Ze mompelde wat tegen haar man en ik zei tegen Huub, ” heel bijzonder”! Toen stonden ze demonstratief op om helemaal aan de andere kant te gaan zitten. Beter! hahaha

Huub incognito voor de foto, hahaha, erachter zie je hoeveel plek er vrij was

Onderweg kwamen we nog langs mooie witte kliffen, die van Duitsland bleken te zijn. De 3,5 uur vlogen eigenlijk voorbij, dus wat dat betreft was het een lekker begin van de reis.

De Duitse kliffen
groot cruiseship naast onze boot

Eenmaal van de boot af was het minder. Over de eerste 45 km hebben we 1,5 uur gedaan omdat er een brug afgesloten was. Sassnitz ligt op een eiland met een grote brug dus die heb je nodig. Nu was alleen de lage brug open (geen idee waarom en bloedirritant!!) en die gaat elke 2uur 20 minuten open voor de boten. We hebben er dus ook nog een half uur stil gestaan.

Daarna ging het gelukkig wel een stuk vlotter. Vlakbij het hotel, zijn we nog langs een Kaufland (supermarkt) gereden voor goedkope deo’s, haarverf en shampoos. Dat scheelt hier echt enorm.
Toen wat simpels gegeten, even tanken(scheelt ook erg veel) en door naar het hotel. Het is een hotel maar met appartementen met een keukentje. Omdat we slaatjes e.d. mee hebben moesten we iets met een koelkast voor onze spullen uit de koelbox. We moeten 5 formulieren invullen bij de receptie en ze vraagt of we uit oranje gebied komen de afgelopen 14 dagen. Inmiddels is Zuid Holland oranje maar daar zijn we 2 weken niet geweest. Ik heb nu ook net begrepen dat Denemarken ook geen Nederlanders meer binnenlaat vanaf morgen en je 10 dagen in quarantaine moet als je in Kopenhagen bent geweest. Ook ons Kopenhagenbezoek is 10 dagen geleden geweest dus we hebben erge mazzel!

In de avond schrijf ik dus de blogs van 2 dagen en zoek ik ook de foto’s uit van beide dagen (veel werk steeds). Wel goed dat ik het doe want anders zouden we zelf de helft weer vergeten zijn.
Even lekker gedoucht en morgen halen we hier ons ontbijt op om 9.15 uur en gaan daarna op ons gemak richting huis.

Wat een topvakantie was dit! Supermazzel met het weer hebben wij gehad voor september en vooral op Bornholm was het heerlijk en voelde het als zomervakantie! Niet naar, ziek, verkouden geweest of pijn in mijn buik gehad. Ook qua Corona zijn we precies op het juiste moment weg geweest.
Iedereen bedankt voor het meelezen en de reacties hier of via Whatsapp!!