6 juli: Van Oslo naar New York

Op zich best lekker geslapen, het is in elk geval heel goed geisoleerd want je hoort echt geen vliegtuigen hier. Ontbijt is tot 9.30 uur dus we staan maar bijtijds op. Ontbijt is goed en lekker. Ik had gehoopt op wienerbrod maar helaas, dat is er niet. We gaan terug naar de kamer en hier relaxen we met onze tablets, boeken, tv en muziek. We mogen zonder extra kosten tot 15.00 uur blijven. Dat is relaxt, kunnen we ook nog een dutje doen voor we aan de  “zware vlucht ‘beginnen. We zijn inmiddels ingecheckt voor beide vluchten. We hebben op Heathrow 2 uur overstaptijd dus hopelijk geen onweer vandaag!

Het inchecken op Oslo duurde lang. Nog in de rij kreeg ik per sms een bericht van Cheap tickets dat de eerste vlucht vertraging had van 20 minuten. Vreemd genoeg was daar op het vliegveld niets over te vinden. Er stond een vliegtuig van Norwegian dat maar niet vertrok en daarom kwam ons vliegtuig dus pas heel laat aan de gate en vertrokken wij met een uur vertraging. O jee, redden we de volgende vlucht wel?

Ruimte was overigens echt heel krap deze vlucht. Eenmaal geland duurt het een tijd voor je het vliegtuig uit bent en daarna moesten we met een bus van terminal 3 naar terminal 5. Eerst 5 minuten wachten op de bus, dan 10 minuten met de bus, dan weer door de security en al je spullen laten checken. Toen nog rennen naar onze gate die helemaal aan de andere kant zat. Onderweg kwamen we een balie tegen van Virgin, een medewerkster verzekerde ons dat we het zouden halen. Het zou alleen kunnen dat de koffer dan pas later zou komen. Wij rennen, Huub en Derk voor en ik erachteraan met mijn manke hielspoorvoet. Au au au!

Helemaal bezweet kwamen we het vliegtuig in. Maar we hadden het gehaald! We zaten op stoelen met (goddank)extra geboekte beenruimte want als ik de anderen zo zag zitten, was ook dat heel krap. Onderweg kregen we drankjes en eten genoeg en hebben we filmpjes gekeken en wat met de ogen dicht gelegen. Vlucht duurde 7 uur i.p.v. 8 uur dus dat viel weer mee.

Na het verlaten van het vliegtuig konden we in de rij voor de returning Esta (omdat we al eerder op een esta het land in bent gekomen) om bij een paal de gegevens in te voeren. Je hoeft dan niet meer uren in de rij bij Immigration. Huub was akkoord, Derk en ik kregen een kruis. Hiermee moesen we toch in een rij. Geen idee waarom maar het ging snel. Huub stond al bij de bagage te wachten, al hadden we al verwacht dat de koffers de snelle overstap niet gehaald hadden. Inderdaad geen koffers, erg jammer. Eenmaal bij de Ground Transportation Desk belden we onze shuttleservice. Hij zou ons buiten ophalen bij A. Daarheen gesjokt en hij haalde ons daarop met zijn Lincoln Towncar, een soort kleine limo. We reden door de stad naar ons hotel. Wat een drukte en chaos zeg, ik ben blij dat we niet zelf hoeven te rijden! Uiteindelijk komen we rond middernacht aan in het hotel. Mooi en erg groot is het!
Een week van tevoren heb ik gemaild dat we op onze (goedkoopste geboekte Metro kamer die heel klein zijn op een lage verdieping) graag een ijskastje wilden en nog een extra rollawaybed. Ik dacht: dat past allemaal niet op dat kleine kamertje, dan krijgen we misschien wat groters. Dat was heel slim van mij (jaja ik heb mijn momenten) want we kregen een kamer op de 35e verdieping, exact aan de kant met vol uitzicht op de Empire State Building, als enige kamer op de hele verdieping! Ook is de kamer erg groot! Heerlijk zeg, wat een mazzel! Doodmoe gaan we ons riante bed in van 140 breed p.p. Derk ligt er armoedig bij op zijn 1 persoonsbed. Ach hij zegt ook op de grond te kunnen slapen dus hij is happy!