11 september: Van Vassenden naar Bergen

Echt heerlijk geslapen hier in dit huisje, zo jammer dat we hier maar 1 nacht waren. Maar ja , als je wat wilt zien, moet je door! Zeker als je maar 1 week hebt. Het regent nu ook echt. Jammer, het is toch allemaal mooier met een zonnetje. We gaan douchen, ontbijten, pakken de boel in en rond 10.30 vertrekken we. Normaal is het naar Bergen 195 km in 2,5 uur maar Huub vindt het rijden hier zo lekker dat we een omweg nemen langs 2 alternatieve routes. Geweldige wegen langs bergen, fjorden, meren, dalen, watervallen en heel veel lekker ruikend bos.

Onderweg stoppen we af en toe voor een toiletbezoek en gaan we weer ergens picknicken tot het te hard gaat regenen. Ik vind de natuur hier erg lijken op die we in Amerikaanse natuurparken zoals Yosemite en Zion hebben gezien. Eigenlijk is Noorwegen 1 groot natuurpark. Wat ze daar dan wel veel hebben en hier niet is wildlife…. Zelfs vogels zie ik hier niet veel. Ik vrees dat ze hier ook veel jagen, dus dat zal het wel zijn. Ze zijn dood of bang voor mensen. Tijdens onze lunch zien we zowaar een eekhoorntje in de verte, wow, toch wildlife!!

Uitzichtpunt onderweg
Een van de vele mooie watervallen die je onderweg steeds ziet
Andere kant van de waterval, dat heet hier fossen
Hier hebben we lunch gegeten tot het begon te regenen, mooie plek!
De regen hangt in lage bewolking maar geeft wel een bijzonder effect
Een van de vele mooie locaties onderweg, hier hadden we even een plasstop

Onderweg moeten we voor de laatste keer deze reis met de ferry. Weer mogen we er nog net bij als we aan komen rijdem. We hebben niet een keer hoeven wachten op een boot, deze reis. Wat een geluk! Huub is trouwens snipverkouden, hij heeft altijd 1 dag dat hij zich gek niest en er pakjes zakdoeken doorheen jaagt. Helaas is dat vandaag. Voelt mijn buik wat beter, begint hij…. Rond 15.00 uur zijn we dan in Bergen. Na uren rijden met maar een paar auto’s onderweg is het hier ineens weer druk en heel toeristisch. We zetten onze koffer op de kamer en gaan maar meteen de stad in. We lopen ruim 2,5 uur rond, zijn de weg ook nog even kwijt, lang leve Google maps op de telefoon! En onderweg zien we veel mooie parken, gebouwen en de bekende oude huisjes, de bryggen. Daartussen en achter zijn winkeltjes en galerietjes, leuk om rond te lopen. Van deze 2,5 uur regent het 15 minuten, dus dat valt ook weer mee.

Ons hotel in Bergen met de Ilumn aan de overkant, dat is een mooie designwinkel
De bekende huisjes van Bergen, de Bryggen
Dan weer regen en dan weer zon, dat geeft een …
Altijd handig hier
Moose, helaas niet zo levend
De entree van de Floibanen, een trammetje dat steil de berg op gaat
Park midden in Bergen
Mooi gebouw
Nog meer mooie gebouwen
Met al die regen is alles erg groen ?

Tijdens onze wandeling kom ik een straatnaam tegen met Halfdan erin. Dit is de officiële naam van mijn vader. Nog nooit gezien, grappig! Hij wordt trouwens Mads genoemd maar heet echt Halfdan…tja deense logica.

Eindelijk zie ik de naam van mijn vader, Halfdan ergens staan
De Bryggen vanaf de overkant
Stukje van de Fish markets waar we uiteindelijk ook hebben gegeten

We eindigen waar we begonnen vandaag, de fish market vlakbij ons hotel, Huub neemt spicy mussels en ik zalm uit de oven. Huub heeft er brood bij en ik aardappelen en dat ruilen we zodat ik nog een beetje voorzichtig kan eten met licht verteerbare voeding. We zitten onder een warmtelamp en storten langzaam in. We eten nog een klein soft ijsje onderweg en lopen langs mooie designwinkels weer terug naar het hotel. We gaan douchen, nemen nog thee en voor Huub een citrosannetje en rond 22.30 zijn we weer in dromenland.