15 sep: Dueodde, Snogebaek en Svaneke

Wow, wat een lekker huis! Gisterenavond nog lekker op de bank gehangen met de benen op een poef voor Netflix. We waren allebei behoorlijk moe en om 23.00 sliep ik. Het is hier zo donker en zo stil dat ik heerlijk tot 7.00 uur geslapen heb. Rond 8 uur ben ik gaan douchen en daarna zag het er buiten al lekker uit dus ik liep de tuin in. Er staan hier 4 dezelfde huizen verspringend naast elkaar met steeds een paar meter ertussen en de andere 3 zijn (nog) leeg.

Ik kijk naar rechts en wat zie ik in de tuin? Waaah een hertje! Yes, ik sluip achteruit het huis weer in om snel mijn fototoestel te pakken en bid inwendig dat hij er nog staat als ik terug kom. En ja hoor! Gelukkig, ik maak foto’s en sluip steeds dichterbij. Het bos hieromheen is vrij dicht en je hoort gekraak van waarschijnlijk nog meer hertjes maar het blijft bij deze ene. Geweldig zeg, mijn dag kan nu al niet meer stuk!

Lief he?

Huub kwam toevallig ook even kijken en zag ‘m ook. Hij vindt het minder spannend maar was blij voor mij. 🙂

Ik ontbijt met een half bordje havermout (zijn kleine bakjes hier) en dan zitten we nog even in de tuin om te bedenken wat we gaan doen vandaag. Ik heb van Deense Benedikte, die ik ken via Instagram de tip gekregen om naar Bornholm te gaan en vanmorgen kreeg ik een boel tips waar te kijken en te eten e.d. Zo lief dat iemand die je eigenlijk niet persoonlijk kent, dat voor je doet!
Ik had zelf ook via tripadvisor het e.e.a. opgezocht en we besluiten om naar Dueodde te gaan. Het is mooi weer, misschien kunnen we daar wel naar het strand en anders is er op de weg terug genoeg te zien en te doen. Dueodde ligt bijna aan de andere kant van het eiland en is 40 minuten rijden. Onderweg zien we onze eerste ronde kerk. Daar zijn er hier meer van. Bijzonder en deze was mooi!

Mooi rond kerkje in Nyker van rond 1200

Bij Dueodde vinden we een parkeerplaats vlakbij de vuurtoren. Er zijn weer toiletten (zo fijn als je vaak moet plassen, dat er zoveel gratis en openbaar zijn, we hebben ook allebei een coronavrije manier uitgevonden om niets aan te raken :-))

We lopen over een mooie houten boardwalk naar het strand met het idee, dat als het lekker is, wij teruggaan om de tas met zwemspullen te pakken. De boardwalk is echter 10 minuten lopen naar het strand. Wel heel mooi maar wel ver terug om even wat te pakken. Ook is het er best wel druk en komt er op een gegeven moment ook een bus pubers aan. We kijken dus op het strand en de zee. Het zand is heel fijn, wit en zacht en het zeewater superhelder en blauw. Omdat de lucht een beetje grijzig is, zie je dat op de foto niet zo goed.

We besluiten terug naar de auto te gaan rijden verder naar Balka strand, 5 minuten verder. Daar vinden we ook weer een parkeerplaats, nu vlakbij het strand en daar gaan we tegen de duinen aan op het strand liggen. Er is bijna niemand dus ik durf het aan, om mij op het strand in mijn badpak te hijsen. Vol goede moed had ik de strandtas meegenomen op vakantie met het idee, die gaan we niet nodig hebben maar ach, we zijn toch met de auto. Goed plan dus. Dit hadden we amper durven hopen!

Uitzicht van de plek waar wij lagen, zo druk…. 🙂

Het is er heerlijk, we genieten er 1,5 uur op ons handdoekje. Het zand plakt niet dus als we ons weer omkleden hebben we ook geen last van zand in onze broek.

Het is inmiddels 13.45 uur en we hebben trek! Bij de tips van Benedikte zat een visrestaurant rogeri Snogebaek, dat lijkt vlakbij te zijn dus daar rijden we heen. Rogeri betekent rokerij. Iets waar Bornholm bekend om staat, zijn de rokerijen voor de vis. Huub wilde dat hier graag proberen dus dan maar nu. Ze blijken er een buffet te hebben voor 135 Deense kronen en je mag er zoveel eten als je wilt. Er staan handschoenen en ontsmettingsspul en je bent verplicht dat te gebruiken. Wel zo veilig.
Ze hebben zalm, garnalen, allerlei ingelegde haring en natuurlijk gerookte vis zoals makreel, haring etc. Ook visgehaktballen (waren verrassend lekker), lekkerbekjes en heel veel sausen en salades. We hebben heerlijk een uur daar op het terras, in de zon, zitten eten.
Ik was blij met mijn magere ontbijtje 🙂

Mijn bord

Dan rijden we door naar Svaneke, een leuk plaatsje met weer schattige huisjes en mooie uitzichten. We lopen langs wat winkeltjes en het water en besluiten dan naar huis te rijden. Pas rond 16.30 zijn we dan weer terug. Tjonge, wat gaat de tijd toch snel. We hadden ons hier best 2 weken kunnen vermaken, zeker met dit weer. Ik heb spijt dat we maar tot vrijdag blijven.

Svaneke

Om 18.30 rijden we naar Arnagen pier voor een sunset. Vlakbij ons huis op het bospad zien we weer een hertje! Ik maak snel een foto door de voorruit (is dus niet scherp) en film een stukje op mijn mobiel. Ik ben er nog niet achter hoe ik een filmpje upload vanaf mijn telefoon op dit blog…
Zowaar zijn we deze keer op tijd en is er nog een zon te zien. Het is een prachtige vandaag en ook een visser en een bootje helpen mee bij de uitzichten. Het is nog steeds heerlijk weer. Het is er ook weer superrustig. We genieten er tot de zon onder is en de lucht roze kleurt.

Een visser

Dan weer terug naar het huis waar we het avondeten overslaan na de uitgebreide lunch, we hebben allebei geen trek en nemen een lekker kopje thee en koffie.

Wat een topdag!

2 gedachten over “15 sep: Dueodde, Snogebaek en Svaneke

1. Wat een super dag van begin tot eind, ik vind die hertjes ook zo leuk! Vond ze op de Keys ook zo geweldig! Bornholm lijkt me inderdaad fantastisch zo te zien en dat buffet, die heerlijke vis met die lekkere Deense remouladesaus, Jammie, mmm krijg er trek van! En mooie stranden en eindelijk zomerweer, hier eergisteren de heetste septemberdag ooit…… moet ook daar beetje doorwerken!
    Gelukkig nu op Bornholm, nou Kopenhagen oranje is geworden…. goede volgorde dus!
    Blijf genieten! En een veilige terugreis!