5-9 Dag Venetië

Weer heerlijk geslapen hier en eigenlijk later wakker dan de bedoeling was. Snel aangekleed, opgemaakt en de boel weer gepakt. Vuilnis weggooien en afscheid genomen van de eigenaresse die in het gebouw ernaast woont. Ze kwam met een klein kadootje aan, heel schattig en ze zwaaide ons uit.

Vroeger vertelden mensen wel eens dat naar een meer gingen in Italië. Ik kon me er niet zoveel bij voorstellen. Ik dacht wat moet je nou bij zo’n meertje…. Nu weet ik dat je het gevoel hebt gewoon aan zee te zitten. Deze regio is echt heel veel mooier dan ik ooit had verwacht!

8.36 uur reden we uiteindelijk weg naar Venetië om daar om 10.00 aan te komen op de parkeerplaats van Best Western Bologna in Mestre. Nog even geprobeerd we misschien al in konden checken maar dan hadden we een half uur moeten wachten. De parkeerplaats was bewaakt dus we konden de bagage veilig laten staan.

Vooruit maar dan, op naar het station. Dat ligt letterlijk 100 meter van het hotel, alleen de weg oversteken.

Daar kopen we in de automaat een treinticket naar Venetië voor 1.35. Dat is niet duur. Het is ongeveer 15 minuten en dan stap je midden in Venetië uit. Het heeft iets geks vind ik. Net of we ineens in een pretpark staan. Het is heel druk en ik ga maar vast in de rij staan voor de vaporetto terwijl Huub 2 dagkaarten koopt. Voor 20,00 kun je er de hele dag gebruik van maken. De vaporetto is een soort ov maar dan per boot.

Vaporettohalte
De eerste rij voor de vaporetto

We staan er 15 minuten in de volle zon maar dan gaan we aan boord. Leuk zo varen door Venetië, ik zit alleen niet aan een raam en kan dus helaas geen foto’s maken.

We stappen uit bij het San Marcoplein. Ik heb een wandelroute uitgeprint die we willen doen. De omgeving van dit plein is al wel heel mooi. Ik als cultuurbarbaar heb natuurlijk geen idee meer wat alles is/was dus dat zal ik niet proberen. Ik heb gewoon wat foto’s genomen. Heel eerlijk vind ik de kleine straatjes en alle doorkijkjes van bruggetje het mooist.

De wandelroute klopt van geen kant en na een uur zijn we er helemaal klaar mee. Dan maar gewoon wat rondlopen en bordjes volgen.

geweldig toch?
Rialtobrug

Het is overigens 28 graden en superhelder weer en het is druk. We zijn moe en willen even op de boot zitten. Het is nog een gedoe om erachter te komen welke vaporetto we waar moeten nemen om naar Burano te gaan. Bij een infopunt vertelt iemand ons dat we nog 4 bruggen verder moeten, platform A. Onderweg halen we nog wat kouds te drinken want onze flesjes water zijn al op. Eenmaal bij platform A, zien we een boot die bijna gaat, we springen gauw aan boord.

Heerlijk stukkie varen en lekker zitten. Eenmaal aangekomen moeten we eraf….Hmm dit is niet Burano. We blijken dus de verkeerde boot te hebben gehad. Natuurlijk, nou ja, ook leuk. Dit is Punta Sabbioni. We lopen een klein rondje en kunnen na een half uur van hier alsnog naar Burano op een heerlijke rustige boot.

Dan komen we toch op Burano. Ach wat superleuk allemaal, die gekleurde huisjes aan het water en dan een heel eiland vol!!

Na een uurtje willen we weer terug, er staat echter een gigarij dus het duurt lang voor we op een boot kunnen en op de boot moeten we ook een half uur staan. Moe, warm, benauwd met mondkapje. Bleh, hier hebben we zo geen zin in. Bij Murano gaan er wat mensen van boord en kunnen we gelukkig nog even zitten.

Inmiddels is het 18.00 geweest en zijn we kapot, we gaan lopen richting station en onderweg gaan we ergens wat eten. We hebben een hele leuke ober en wij en hij zitten een hoop te grappen over dat Huubs eten te heet is, waar hij op door blijft gaan de hele tijd dat we er zitten. Op een gegeven moment zakt Huub door zijn stoel (valt gelukkig niet) en beschuldigd de ober ervan dat hij niet zo zwaar was voor hij daar begon met eten. Ze zeggen dat hij toch het dessert over had moeten slaan maar maken ook excuses en zeggen dat ze nieuwe stoelen moeten kopen omdat deze door de warmte en de regen niet meer goed zijn. We krijgen een koekje en limoncello om het goed te maken.

Dan lopen we weer verder, maken onderweg nog een hoop foto’s en zijn rond 20.30 bij het station.

Bij het station is het weer bijzonder onduidelijk welke trein we waar moeten hebben, we moeten nog onze paspoorten aan politie laten zien en uiteindelijk komen we toch weer bij het hotel aan.

Het is 22.00 uur voor we 12 uur later dan vanmorgen opnieuw inchecken, de koffer uit de auto halen ( alles is er nog, hoera!!)en op onze kamer zijn. Deze is prachtig en heel groot, we hebben moeite om het licht aan te krijgen, daar was eigenlijk een gebruiksaanwijzing voor nodig, zo modern is het hier. Maar het lukt, de douche is een mega regendouche en hij is geweldig. Daarna storten we om 23.00 in slaap. Geen blog vandaag.

Morgen waren we eerst nog van plan om nog even naar Venetië te gaan maar we doen het toch maar niet. Rustig aan doen en morgenochtend het blog schrijven voor we doormoeten naar Levanto, lijkt ons relaxter.

Tot morgen weer (of vanavond)!!?